Vindmøller til Indre Østfold?

Oversiktsbilde av en vindmøllepark. Foto: Øivind Haug

Diskusjonen om vindmøller har nådd Indre Østfold. Indre Østfold Arbeiderparti var en del av flertallet som vedtok at "Store vindkraftturbiner skal ikke anlegges i kommunens LNF-områder/utmarksområder". Dette standpunktet står ved lag.

Allikevel ser vi behovet for et taktskifte i kraftproduksjonen. Som Energikommisjonen skriver i sin rapport "Mer av alt - raskere":

"Retningen er allerede satt gjennom klimamål og et ønske om oppbygging av ny grønn industri. Denne retningen tilsier økt elektrifisering, økt kraftforbruk og ny fornybar kraftproduksjon. Vi har det siste året sett katastrofale konsekvenser av klimaendringene både ute og hjemme, og vi har sett hvordan den geopolitiske situasjonen skaper stor usikkerhet.

Men vi ser også at næringslivet og industrien er klare til å takle nye utfordringer. Skal klimamålene nås, betyr dette massive behov for mer fornybar kraft. Landtransporten skal elektrifiseres og sjøtransporten trenger utslippsfritt drivstoff basert på fornybar kraft. Dagens industri basert på fossile brensler skal gjennom det grønne skiftet. Ny grønn industri skal etableres. Vi er på vei inn i en ny tid som krever en omfattende omlegging av energisystemet, og vi har dårlig tid. Vi snakker ikke lenger om å øke takten. Vi må opp i et tempo vi ikke har sett før. Vi handler ikke raskt nok.

Forbruksveksten forventes å bli betydelig større enn foreliggende planer for økt fornybar kraftproduksjon. Vi kan gå fra en situasjon med overskudd til underskudd på kraft i løpet av noen få år. Redusert kraftoverskudd gir høyere priser, hvilket rammer både eksisterende næringsliv, ny grønn industri og vanlige husholdninger. Vi blir avhengige av betydelig import i tørrår og med samtidig krise og energiknapphet ute, kan forsyningssikkerheten bli utfordret. Det er behov for en ny giv, og det må skje raskt. Vi trenger mer effektiv og fleksibel energibruk for å senke forbruket, vi må utløse investeringer i mange typer fornybar kraft for å få opp produksjonen, og vi må øke nettkapasiteten for å få kraften frem".

Indre Østfold er en kraftkommune med stort fokus på fornybar energi. Indre Østfold Arbeiderparti vil være med og peke på løsninger, ikke bare mene noe om hva vi ikke vil ha. Derfor vil vi, i egen regi eller i samarbeid med andre, ta initiativ til et temamøte om nåtidens og framtidens kraftproduksjon med de muligheter og utfordringer det fører med seg. De beste diskusjonene og beslutningene bygger på kunnskap.

Energikommisjonens rapport kan du lese her: