Vi har ingen å miste – likevel skjer det igjen, igjen og igjen

Fellesskap_barn_skole

Indre Østfold Arbeiderparti - ordførerkandidat Kathrine Hestø Hansen, Indre Østfold Arbeiderparti - ressursgruppe for god oppvekst og listekandidater: Ronny Aukrust, Maria Tomac Marinovic, Ane Therese Bakkene Søimer

Pårørende, ungdomsmiljøet vårt og vi alle er hardt rammet. Vi vil ikke kommentere de enkelte sakene, ei heller dele ut skyld eller opptre dømmende. Det Arbeiderpartiet derimot er opptatt av, er at det som skjer også er et politisk ansvar, som vi må ta på alvor.

Bildet som dannes er at oppvekst i Indre Østfold ikke er trygt nok. Vi må spørre oss hva vi kan gjøre for å forhindre at vi mister ungdom. Vi har allerede ungdomsteam, SLT koordinator (samordning av lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak), helsestasjon for ungdom og tilbud om «Rask psykisk helsehjelp» bl.a. Disse tilbudene har kapasitetsutfordringer. Det har også kommunens barnevern. Men ikke pga manglende bevilgninger, men at man ikke får nok søkere til ledige stillinger. Det betyr at Arbeiderpartiets mål om å gjøre vår kommune til en attraktiv arbeidsplass er uhyre viktig. Konkurransen om arbeidskraften merkes og for å nå vårt mål så må vi ha mange nok hender og hoder, slik at slitasjen på de som er her ikke blir for stor.

LEVEKÅR I KOMMUNEN VÅR

Dessverre er tallenes tale for kommunens levekårsutfordringer og utenforskap overtydelige. 14,9% av barn og unge mellom 0-17 år lever i lavinntektsfamilier. Utenforskap er ofte en konsekvens av fattigdom og dårlige levekår. Ungdom som opplever dette mangler i større grad venner og er mer utsatt for mobbing. Kommunen har også et høyt frafall fra utdanningsløpet. Ungdom som dropper ut av videregående skole oppgir at mobbing, ensomhet og psykiske problemer var hovedårsak til at de sluttet. Vi vet også at psykiske helseproblemer er en vanlig årsak til at unge også står utenfor arbeidslivet.

GOD PSYKISK HELSE

Vi har en stor jobb å gjøre! Spesielt gjelder dette oppfølging av ungdom med psykiske problemer, rusavhengighet eller som har generell risikoadferd. At man får tidlig hjelp er avgjørende for den enkelte ungdom. Lavterskel tilbud som «Rask psykisk helsehjelp» er etablert, men igjen vi må sørge for at det er enkelt å søke hjelp og kapasitet nok slik til ALLE som trenger dette får tilbud. Kommunen har satset og Arbeiderpartiet vil sørge for at dette følges opp videre. Ungdom som trenger behandling eller utredning skal få tilbud fra barne- og ungdomspsykiatrien, men vi får rapport om at barne- og ungdomspsykiatrisk tilbud er vanskelig tilgjengelig for ungdommene. Selv om den tjenesten er statens ansvar så bor ungdommene i vår kommune, og vi vil som politikere sikre oss at dette forbedres. Et godt og sømløst samarbeid mellom kommunens tjenester og statlige tjenester skal vi i Arbeiderpartiet påse at skjer.

VI OPPFORDRER TIL KAMP FOR EN TRYGGERE OPPVEKST I KOMMUNEN VÅR

Dette er IKKE valgkamp – det er en kamp for at ungdommene våre skal ha gode oppvekstkår. Å forebygge og arbeide med helsefremmende tiltak blir fort usynlige fordi gode resultater dokumenteres kun av fravær av problemer. Vi kan derfor slå fast at innsatsen her er for lav. Alle barnehager og skoler i kommunen vår skal ha mestring og folkehelse/psykisk helse på agendaen. Alle barn og unge skal lære om disse tema, det er et pålegg kommunen har. Og vi som politikere vil ha rapporter på hvordan dette realiseres.

ØKONOMI OG INKLUDERING

Levekår handler om økonomiske rammebetingelser for en familie. Her vil det også være viktig å trekke inn Arbeiderpartiet og regjeringens nasjonale politikk, men kommunens politikere har ansvar for kommunens velferdsordninger (sosial hjelp f eks), at barnetrygden ikke trekkes inn i utregningen av sosialhjelp, at barns behov i familiene får eget fokus – for å nevne noe. Kampen handler mye om å arbeide for inkludering som f eks mekkegarasje for motorinteressert ungdom, utlån av all slags utstyr, fritidsklubber, skoler som aktivitetsarena etter skoletid osv. Mulighetene er mange og inkluderer ikke bare offentlige tjenester, men også frivillige – hele det sivile samfunn. Det trengs en landsby for å oppdra et barn!

Vi i Arbeiderpartiet vil arbeide for at vi samler oss i innsatsen for en trygg oppvekst i Indre Østfold. Det kan barn og unge forvente av oss – skulle bare mangle! Ikke bare for at de senere skal få et godt voksenliv, men at de kommer gjennom ungdomstida uten å gi opp eller falle utenfor. Dette har vi alle et ansvar for – også vi politikere.

Leserinnlegg i Smaalenene Avis