Tydelighet rundt Hovin skoles rehabilitering

Hovin skole

Vi i Senterpartiet, Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker å gi en klar respons til engasjerte spydeberginger angående rehabiliteringen av Hovin skole. Spørsmålene som er blitt stilt, har blitt besvart tidligere i ulike sammenhenger, som på Facebook og i direkte interaksjoner med engasjerte innbyggere. Men vi gjentar det gjerne.

Vår beslutning om rehabilitering er tuftet på en overbevisning om at dette er den mest bærekraftige løsningen for vår kommune. Ved å velge denne veien kan vi bevare verdifull matjord og vise respekt for viktige klima- og miljøaspekter. Løkenjordet er derfor uaktuelt. Når det gjelder «skråningen» vil også denne kreve grundige geotekniske undersøkelser, på lik linje med andre alternativer. Å reparere og ta vare på det man har, fremfor å bygge nytt, har kanskje ikke vært «kommunal standard» i flere av de gamle kommunene. Nyere forskning viser at dette er veien å gå.

Vi forstår at prosjektets omfang og kompleksitet reiser spørsmål og bekymringer blant innbyggerne. For å adressere et av de mest stilte spørsmålene: Ja, vi var klar over at rehabiliteringen av Hovin skole ville kreve sikringstiltak. Alle prosjekter av denne størrelsen vil kreve dette. Og alle prosjekter av denne størrelse vil naturlig møte utfordringer, og vi forutsetter at disse håndteres ansvarlig og profesjonelt.

Kommunen er også allerede i gang med samtaler med berørte aktører, inkludert Bane Nor, for å jobbe gjennom eventuelle vei- og togrelaterte utfordringer og sikre en sømløs gjennomføring. En mulighetsstudie for en ny og bedre «kiss and ride» (hente- og leveringssone) er del av dette. Dessuten vil forprosjektet svare på en del av disse spørsmålene, som vi også er interessert i å finne ut av.

Vi er glade for at FAU ved Hovin støtter vår løsning. Dette bekrefter at vårt valg ikke bare er basert på teoretiske vurderinger, men også på ønsket fra dem som er direkte berørt. Det er viktig å nærme seg med kritisk blikk når man hører udokumenterte påstander i politikken, som Høyres argument om at det er mer økonomisk å bygge en ny skole enn å renovere den eksisterende. Vi utfordrer Høyre til å gi konkret støtte for dette utsagnet.

Vårt standpunkt er underbygd av inngående utredninger fra administrasjonen. Nå venter vi også på flere svar i forprosjekteringen.

Skrevet av Ole-Anders Hallgren Bodal, Senterpartiet, Kathrine Hestø Hansen, Arbeiderpartiet og Åse Heien, Sosialistisk Venstreparti

Leserinnlegg i Smaalenene Avis