Trivsel og miljø - stedsutvikling og blomster

Arbeiderpartiet og Senterpartiet har styrt Indre Østfold kommune med stødig hånd de siste fire årene. Flere av dere har kanskje opplevd at det er brukt mer penger på stedsutvikling lokalt, enn tidligere. Posisjonen har i denne perioden hatt høyest prioritering av blomster og grøntanlegg, i sine budsjettforslag. Det er fordi vi er opptatt av å videreutvikle alle våre byer og grender.

Det å bygge en kommune har sine utfordringer, men det gir muligheter. Vi har blitt kjent med hverandre, og ser at vi er en kommune i vekst med et stort potensiale når vi arbeider på lag. For Arbeiderpartiet er tillit og forutstigbarhet viktig. I tillegg bygger vi på kommunestyrets vedtak om å følge fargeplaketten på de steder som har fått utviklet dette, og at det skal brukes blomster som er bra for pollinerende insekter. Dette er en ny retning.

Vi ønsker å tenke helhetlig, og vår visjon er at vi kan binde vår kommune sammen ved å arbeide planmessig og kreativt. Dette skaper forutsigbarhet for innbyggere, næringsliv, kommune med politikere og ansatte. Ved å være kreative vil vi at kommunen skal være løsningsorienterte i møte med utfordringer og muligheter. Det finnes som oftest løsninger. Derfor slår Arbeiderpartiet slaget for at vi skal løfte blikket og gå inn i framtiden ved å bruke både myke og harde elementer i samfunnsutviklingen.

En slik tankegang gjør at man kan få hyggelige bi-effekter, for alt henger sammen med alt. Som eksempel bruker vi og vil i økt omfang bruke blomster, trær og nyttevekster i stedsutviklingen vår. Dette gjør vi for at det skal bli hyggeligere, tryggere og stimulere til økt bevegelsesglede å bo og oppholde seg i Indre. Bi-effekten er at dette også er fine klima og miljøtiltak. Ved å bruke det harde og det myke, ved å være på lag med innbyggerne og næringslivet, ved å lytte til hva som er behov og hva vi kan få til sammen.

Vi vil ha med hagelag, velene, lokalråd i denne planlegginga for å etablere gode parkdrag og grønne lunger. For det er sammen vi får til å skape en kommune som blomstrer på alle plan. Det er fellesskapet som er løsningen på de store utfordringene vi står i nå, og i tiden fremover.

Indre Østfold Arbeiderparti

Camilla Aas (3. kandidat) og Arne Fossum (2.kandidat)