Camilla ved grusbanen

Grusbanen er en helårsarena for aktivitet

Debatten vedrørende bruk av grusbanen i Askim har engasjert mange det siste året. Mange har tatt til ordet for at det skal være en god skøytebane om vinteren slik man tradisjonelt har vært vant til for Askimborgere. Men den tradisjonelle grusbanen har i de senere årene vært gjennom en forvandling med tilskudd av flere forskjellige aktivitetstilbud, med tilhørende endringer i grunnlaget for selve grusbanen.

Det er utført strukturelle endringer på selve banen som har vanskeliggjort en god islegging. Deriblant asfaltering hvor isen smelter fortere, og en økt bue fra banen for avrenning av vann fra banen. Det siste tilskuddet var sandhåndballbanen som ble anlagt i det ene området av grusbanen, som er et opphøyd anlegg i forhold til bakken. Dette har blitt opplevd å være i konflikt med en skøytebane.

Sandhåndballbanen ble anlagt med godkjenning fra administrasjonen i kommunen, men uten politisk behandling. Derfor ble det diskusjoner når sandhåndballbanen var anlagt. Etter en politisk behandling ble det vedtatt at man skulle gi sandhåndballbanen ett års prøvetid for å se hvordan bruk og konsekvenser ble i praksis. Og nå som sommeren er på hell er det på tide å gjøre de grep man mener må til for en optimal opplevelse for flest mulig brukere.

Tverrpolitisk enighet

Derfor er det gledelig at man tverrpolitisk og omforent i Samfunnsutvalget har kommet frem til et godt vedtak for videre fremdrift av grusbanen.

Grusbanen

Vedtaket lyder at man ønsker å flytte sandhåndballbanen til området rundt sandvolleybanen ved Askimhallen i samarbeid med idretten. Eventuelle merutgifter ønsker kommunen å dekke via disposisjonsfond. Samtidig ønsker man å legge til rette for økt aktivitet på grusbanen både sommer og vinter. Enkle og nødvendige utbedringer gjennomføres høsten 2023 for å sikre en skøytebane på vinterstid.

Kommunen skal legge til rette for å utvikle en helårsarena på grusbanen, både sommer og vinter med mobile enheter. Dette skal være et samskapningsprosjekt for å sikre økt aktivitet for barn og unge gjennom de forskjellige sesongene gjennom året. I utviklingen av dette bør det vurderes bruk av digitale verktøy som AR/VR, hvor aktuelle brukere kan komme med sine innspill til tilbud det legges tilrette for.

Involvering fra brukerne

Ungdommens kommunestyre skal også ha en aktiv rolle i utviklingen av området, og ulike brukergrupper som skoler, barnehager, idrett, kultur, lag og foreninger skal involveres. Vi tror dette vil skape en arena av alle og for alle hvor det er tilbudet og ikke begrensningen som utgangspunktet.