Kathrine, guderudparken

Fin, men ikke ferdig

Leserinnlegg av ordførerkandidat Kathrine Hestø Hansen

Indre Østfold kommunes fire første år ser vi tilbake på med stolthet. Fem kommuner har blitt til én og kommunen har stått seg gjennom tidvis tøffe tak. Det føles kanskje lenge siden nå, men av disse 4 første årene vi legger bak oss så har 2 av årene vært i unntakstilstand.

På tross av dette har vi økt grunnbemanninga i helse, innført søskenmoderasjon mellom barnehage og SFO, etablert et høgskoletilbud i regionen vår. Vi har pussa opp skoler, økt antall sykehjemsplasser og det har blitt flere arbeidsplasser. Vi har investert og skapt utvikling i hele kommunen – og alt dette helt uten eiendomsskatt. Det er til og med fjernet eiendomsskatt for noen av de gamle kommunene!

En naturlig følge av valgkamp er kritikk av alt som ikke fungerer optimalt. Men Arbeiderpartiet vil ikke være med på noen svartmaling av en kommune som så nylig har sett dagens lys. 4 år ER kort tid. Indre Østfold ER fin - men ikke ferdig. Og de neste fire åra skal vi gjøre den enda finere.

Og hvordan skal vi gjøre det? Jo, vi må ta vare på innbyggerne, og vi må ta vare på de ansatte som leverer tjenestene våre. Og la meg starte med innbyggerne: Arbeiderpartiet sier at i Indre Østfold skal folk kunne leve gode liv. Det handler om livskvalitet. Det handler om mer tid til familie og fritid, det handler om gode steder å ferdes (i hele kommunen), og et variert aktivitetstilbud. Det handler om å få flere attraktive, lokale arbeidsplasser slik at flere Indre Østfoldinger kan jobbe her hjemme - og selvfølgelig en mest mulig effektiv reisetid for de som må pendle for å komme seg til og fra jobb.

Også handler det om at Indre Østfold skal være en god, trygg og aktiv kommune å vokse opp i. Og ikke minst en god, trygg og aktiv kommune å bli gammel i. Og her står vi ovenfor store endringer:

Vi lever lenger og vil bidra mer, det er bra! De eldste generasjonene har masse ressurser – de har tida, kompetansen og viljen til å bidra. Den krafta skal vi bruke til å gjøre Indre Østfold til landets beste og mest aktive aldersvennlige samfunn!

Men den medaljen har også en annen side. For vi kommer til å bli flere som trenger pleie og omsorg, samtidig som vi over tid har fått færre barn. I sum har vi ikke like mange hender til å utføre omsorgen. Det betyr at vi må tenke nytt. Vi skal tenke trygghet. Vi skal tenke kvalitet. Vi skal tenke hvordan ting kan bli bedre på nye måter. Det kommer til å bli annerledes, fordi vi må bruke de flinke folka som jobber i kommunen på en smartere måte.

Da er det viktig med en politikk som tar vare på de ansatte slik at vi klarer å beholde den arbeidskrafta vi har enda litt lenger. Dette er også den beste arbeidskrafta vi kan oppdrive for dette er folk med erfaring fra, kjennskap til og hjerte for Indre Østfold. De leverer de beste, de varmeste og de næreste tjenestene. De skal vi ta godt vare på og det er VI som skal være deres arbeidsgiver. De ansattes arbeidsforhold er en av flere grunner til at Arbeiderpartiet i inneværende periode har vært garantisten for at helse og omsorg ikke skulle kommersialiseres - og den garantien fører vi også videre.

Les leserinnlegget i Smaalenene Avis her