Toe Melvold

De ansatte er kommunens viktigste ressurs!

leserinnlegg av listekandidat Tor Melvold

De ansatte er kommunens viktigste ressurs!

Tjenesteproduksjonen i kommunene, spesielt innen eldreomsorgen står ovenfor store utfordringer. Når eldrebølgen slår til for fullt om noen år vil det ikke være bygningsmessige fasiliteter og økonomiske ressurser som blir den største utfordring, men knappheten på kvalifiserte arbeidstakere. Derfor er det viktig for Arbeiderpartiet å ta godt vare på kommunenes viktigste kapital som er arbeidstakerne og deres kompetanse.

Konkurransen om kvalifisert arbeidskraft vil øke i framtiden og utfordringene med å rekruttere og beholde kvalifiserte arbeidstakere vil bli en stor utfordring. Denne krevende oppgaven må løses i nært samarbeid med de ansatte og deres tillitsvalgte. Arbeiderpartiet har lang tradisjon for et godt og konstruktivt samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte og er den beste garantisten for at vi skal lykkes med denne krevende utfordringen.

Det er de ansatte som skal gjennomføre politiske beslutninger og derfor vil Arbeiderpartiet styrke kommunestyrets rolle og bevissthet som arbeidsgiver. Arbeiderpartiet ser en klar sammenheng mellom kvaliteten på tjenestetilbudet og forvaltningen av arbeidsgiverrollen.