Bli bedre kjent med Kathrine!

Bli bedre kjent med vår varaordfører Kathrine Hestø Hansen!

Kathrine (43) er født og oppvokst i Askim, og er brennende opptatt av eldreomsorg, folkehelse og videreutvikling av den nesten-nye kommunen Indre Østfold. Derfor ønsker hun å bli ordfører, og du kan bli bedre kjent med henne her!

khh

Kathrine Hestø Hansen er vår ordførerkandidat i Indre Østfold!

Hvorfor valgte du Arbeiderpartiet?

- Jeg har alltid hørt hjemme på venstresiden av politikken, men ble ikke aktiv i partiet før i 20-åra. Da hadde jeg vært fagligpolitisk aktiv en stund, og så hvordan det var å ha en hånd på rattet. Da fikk jeg lyst til å bli aktiv også i partipolitikken, og konkluderte med at dersom samfunnet skal trekkes i den retningen jeg mener er riktig, så trenger vi et lokomotiv som er sterkt nok til å gjøre nettopp det. Arbeiderpartiet er det eneste partiet på venstresiden med sterke nok muskler til å løse de store oppgavene, og jeg ønsket derfor å være med å påvirke det styringspartiet som vi jo er i den retningen som jeg mener er riktig. Jeg ønsker blant annet at Indre Østfold skal ha en sosialdemokratisk ramme og grunnmur,  og da trenger vi mange Arbeiderparti-hender på rattet. Tidligere har jeg vært leder av pedagogstudentene i Utdanningsforbundet og studentleder for Unio, og jeg sitter nå i min andre periode i kommunestyret. (En periode i bystyret i Askim, og en periode i kommunestyret i Indre Østfold). Jeg trives godt i politikken, og jeg ønsker å være med å videreutvikle kommunen til det beste for innbyggerne.

Hva er det beste med Indre Østfold?

- Vi er jo Norge i miniatyr, minus fjord og fjell. Vi har faktisk alt. To byer, 13 tettsteder og massevis av ulike lokalsamfunn. Vi er byfolk og bønder, og vi har nærhet til skog, mark, innsjøer og terreng, i tillegg til at vi kun ligger et steinkast fra noen av de store byene. Indre Østfold er definisjonen på “by og land, hand i hand”

"Indre Østfold er Norge i miniatyr"

– Kathrine Hestø Hansen

Vi vet allerede at du er opptatt av eldreomsorg, folkehelse og videreutvikling av kommunen. Kan du utdype hvorfor?

- Selvfølgelig! Alt henger sammen med alt, men jeg har valgt å dele alt inn i disse tre sakene fordi jeg mener at dersom vi løser problematikken her, vil mye annet også løse seg.

Vi trenger en eldreomsorg anno 2023. Det er ingen skjult hemmelighet at eldrebølgen er på vei, og vi er i ferd med å bli langt flere eldre enn unge. Det betyr i praksis at vi har færre hender som kan levere omsorg til de som trenger det. Derfor mener jeg at vi er nødt til å tenke eldreomsorg på en helt ny måte, samtidig som vi tar vare på den arbeidskraften som allerede er innenfor helse. Vi må huske på at nytt ikke betyr dårligere, men at det betyr annerledes. Vi må tenke trygghet og kvalitet, og alle må få bidra. Dagens eldre er ikke de samme samfunnsborgerne som de eldre var for 30 år siden, og de sitter med mye kunnskap og ressurser som vi skal bruke for å videreutvikle velferdsstaten. Det henger også sammen med folkehelsa. Helsa til folket er den beste og viktigste investeringen vi kan gjøre for fremtiden. Det handler om at vi lever lenger i dag enn tidligere, og at vi derfor må holde oss friske så lenge vi kan. Flere folk må i jobb, og få muligheten til å jobbe med den kapasiteten de har. På godt Arbeiderpartisk: Vi skal yte etter evne og få etter behov. Befolkningens helse er samfunnets viktigste ressurs.

Til slutt er jeg veldig glad i Indre Østfold, og jeg synes det er viktig å bygge en kommune for framtida. Etter kommunesammenslåingen fikk vi muligheten til å starte på nytt, og den muligheten skal vi bruke så godt vi kan. Samtidig som vi skal sørge for at Indre Østfold er en god kommune å vokse opp og leve i, skal vi ta vare på kommunen med tanke på klima og miljø. Vi er nødt til å bygge en kommune som er god å overta for de kommende generasjonene. Summen av dette utgjør grunnen til at jeg ønsker å bli den neste ordføreren i den nesten-nye kommunen.

5 kjappe med Kathrine:

1. Hva er ditt beste gjennomslag i politikken?

- Heltid er også en viktig sak for meg, og her om dagen leste jeg at “Indre Østfold er i dag over landsgjennomsnittet for kommunalt ansatte i forhold til heltid med en gjennomsnittlig stillingsprosent på 84,3”. Det er jeg veldig stolt av.

2. Hvis du kunne spist middag med hvilken som helst politiker, hvem hadde du valgt?

- Jacinda Ardern (tidligere statsminister på New Zealand)

3. Hva er det beste du vet?

- Gode hverdager med tid til å sette pris på de fine øyeblikkene med de nærmeste.

4. Kan du fortelle en funfact?

- Jeg er skikkelig god i rævkrok! Har faktisk vunnet et rævkrok-mesterskap en gang i tiden. Kan jeg fortelle en til?

5. Kan du fortelle enda en funfact?

- Jeg er gift med Lars som stiller til valg for Senterpartiet, og vi er derfor et bevis på at rødgrønt samarbeid fungerer i praksis!!